Nyttigare chokladbollar

, Kl. 04:05 |
Det här kanske ser ut som vanliga chokladbollar, men det är faktiskt en lite nyttigare variant som jag testade att göra nu i veckan och de blev väldigt goda. Jag har den senaste tiden testat göra lite olika bättre snacks (med mindre socker och mer nyttigheter) som tjejerna kan ha med sig i sin lunchbox till skolan. Keli har sagt att jag gärna får testa lite nya recept och jag tycker bara att det är roligt, så det har jag gjort. Jag tycker fortfarande det känns konstigt att de inte äter ordentliga lucher här, utan typ har med sig lite frukt, bars, kakor, macka eller liknande, men här är de ju vana med det. Jag tänker på hur många det är som faktiskt klagar på skolmaten i Sverige, men nu när jag ser hur det funkar här, så inser jag hur bra vi faktiskt har det där hemma.
 
Hur som helst så tänkte jag dela med mig av receptet på de här chokladbollarna, eftersom de blev så uppskattade av både tjejerna och av de andra som fick smaka. Jag kollade runt på lite olika recept innan och gjorde sen en liten egen mix av det vi hade. Efteråt rullade jag dem i färgad kokos och strössel för att göra dem lite roligare för tjejerna.
 

Ingredienser 
1-1½ cups pitted dates (2,5-3,5 dl urkärnade daddlar)
¼ cup cacao (0,6 dl kakao)
¼ cup rolled oats (0,6 dl havregryn)
¼ cup pepitas (0,6 dl pumpakärnor)
¼ cup almonds (0,6 dl mandlar)
½ cup desiccated coconut (1,2 dl kokos)
1 tbsp chia seeds (1 msk chiafrön)
Little bit of honey (Lite honung)

Gör såhär
Mixa först alla torra ingredienser i en mixer tills det blir ett pulver. Tillsätt därefter daddlarna (hade i ungefär 3dl) och honungen. Fortsätt mixa tills allting är blandat och bildar en sammanhängande massa. Forma små bollar av degen med händerna och rulla dem i valfri topping. Lägg in i frysen i en timme och förvara sedan i kyl eller frys. Färdiga att äta, mums!

 
Insåg nu att jag skrivit ned receptet med måtten man använder här, så skrev till ungefär vad det blir i svenska mått. Nu är det lätt att följa receptet både här och i Sverige. Chokladbollarna har en lite segare konsistens än vanliga chokladbollar och smakade lite annorlunda (såklart), men jag tyckte att de blev väldigt goda, så de kommer jag definitivt göra någon gång igen! Jag kan säga att de tog slut rätt så fort och att de var väldigt svåra att hålla sig ifrån för min del, haha. En bra sak är att man kan använda sig i princip av vilka frön/nötter som helst, bara man använder ungefär samma mängd, så är jag säker på att det blir lika bra.
 
//Emilia
 
ida - photography

åh så gott och så fina! :D superfina bilder oxå :)

Svar: Ja de blev faktiskt goda! Tack så jättemycket :D
claraochemilia.blogg.se


Ida Lindborg ♡

ååh vad söta hihi! vad gott, vilket bra inlägg!

Sv: du kommer inte ångra dig om du köper de, älskar det! Vad kul att vi båda heter Maria i mellannamn, många som gör det hihi :) tack, grattis till dig också!

Svar: Hehe ja de blev rätt söta :D tack så jättemycket!

Hehe tack för ditt svar :) och sorry för mitt jätteefter svar.. ;)
claraochemilia.blogg.se


Sarah

Dom ser goda ut men själv skulle ja inte gilla dom :)

Svar: Ja de blev faktiskt goda! Man vet aldrig förrän man har testat haha ;)
claraochemilia.blogg.se


MATILDA

Så bra tips! Härligt att dom var lite färgglada :D

Svar: Va kul att du gillade det! Ja det kändes lite roligare så :)
claraochemilia.blogg.se





Kom ihåg mig?