Caramel fleur de sel

, Kl. 19:15 |

I tisdags bestämde jag mig för att testa på att göra macarons. Hade inte gjort det förut, så var lite nervös för att jag skulle misslyckas, men någon gång måste ju vara den första och då får det gå som det går. Elinor var här och hjälpte till, så då blev det både trevligare och gick lite snabbare. Men snabbt gick det absolut inte, receptet innehöll 18 olika steg och måtten som var angivna var mycket exakta (t.ex. 176 gram socker och 120-130 gram äggvita). Jag hade inte räknat med att det skulle gå snabbt, men det gick verkligen mycket långsammare än vad jag hade tänkt att det skulle göra. Både sockerlagen till marängen och kolasåsen blev först bränd, så de var vi tvungna att göra om, vilket gjorde att det också tog lite längre tid. Men det var absolut värt all tid vi la ner, för de blev faktiskt rätt så snygga (i alla fall majoriteten av dem), och inte minst supergoda! Kombinationen av mandel, smörkola och salt blev peerfa.
 
 
 



Kom ihåg mig?