Den senaste veckan

, Kl. 02:14 |
Den senaste veckan har det hänt en hel del och väldigt mycket har förändrats. Från att ha bott i ett stort fint hus tillsammans med den familj som blivit min fina lilla extrafamilj (♥), har jag nu hamnat helt själv i ett litet halvsunkigt rum Brisbane. Fancy right? (Haha). Nu tänkte jag hur som helst skriva lite om det jag varit med om. 
 
De sista dagarna i huset spenderade jag med familjen. Vi passade på att åka till havet flera gånger och njuta av stränderna i närheten. Dessutom träffade vi en del av de familjer vi lärt känna och la även mycket tid på att städa och packa ihop allting. Kändes så konstigt att rensa ur huset och fylla väskorna med alla våra saker. I fredags lämnade vi huset och det regnade ordentligt utomhus. En shuttlebus hämtade oss och vi åkte tillsammans ned mot Brisbane. Familjen sov två nätter på ett hotell i Brisbane innan de åkte vidare med flyg mot Thailand, så jag spenderade en hel del tid med dem innan de åkte iväg. Den sista kvällen innan de åkte, åt vi en jättemysig middag på Vapiano tillsammans med en familj vi lärt känna här i Brisbane. Efter det gick jag med familjen till hotellet innan jag sedan fick krama dem ordentligt hejdå. Så konstigt att jag inte längre ska bo med dem nu. Kändes så tråkigt att säga hejdå och saknar dem verkligen! Dessutom känns det som jag saknar min familj hemma i Sverige ännu mer nu när jag verkligen står här själv. 
 
Samma dag som vi kom till Brisbane, så gick jag och fick nyckeln till rummet där jag ska bo nu i början och gick för att kolla runt. Lägenheten var rätt så sunkig och rummet var det minsta jag sett. Det är typ en liten skrubb där en säng och ett skrivbord står tätt ihoptryckt. Det finns heller inget fönster, utan känns rätt så instängt när man är där inne. Det är väldigt vanligt att man delar rum med andra om man bor här, så jag ska väl vara glad att jag har ett eget rum, men bättre har jag ju bott kan jag säga. I lägenheten bor ett par från Hong Kong och vi delar på kök, badrum och allt sånt och de har väldigt mycket grejer överallt... Jag är ju van att ha det ganska städat och ha ordning, men så är det inte riktigt här. Grejer ligger överallt och det är väldigt smutsigt överallt. Jag skulle typ vilja städa för att få det renare, men jag vet ju att jag inte ska bo här så länge och klarar mig nog.... Fast mitt rum städade jag ur innan jag packade upp lite kläder och så, för det var så himla dammigt och smutsigt. Känns så himla ofräscht när det inte är städat efter någon annan. Det värsta var nog när jag skulle ställa in lite matvaror i ett skafferi och insåg att det låg hur många små baggar som helst där (mjölbaggar?). Det var både döda och levande, alltså usch! Sa det till paret som bor här, så de städade ur skåpet, men jag vill typ ändå inte ställa in för mycket där, utan har allt i plastpåsar, haha... Nu har ni fått höra en del saker som är mindre bra, men det som faktiskt är superbra är att lägenheten verkligen ligger centralt, så jag har väldigt lätt att ta mig till de flesta ställen genom att bara gå. Jag får försöka spendera mycket tid utanför lägenheten, så jag slipper vara där inne allt för mycket. 
 
Nu har jag alltså varit två heldagar själv i Brisbane och har på den tiden fått väldigt mycket gjort. Jag har:
 
- Skrivit ut massa CV's som jag lämnat in på massor av ställen
- Gått runt i Brisbane och utforskat mina nya områden
- Handlat mat och lagat middag (vuxenpoängen bara rullar in)
- Pratat en del med paret från Hong Kong som jag bor hos. Vi pratade lite om olika kulturer och jag fick smaka en kinesisk soppa som hade simblåsan från fiskar i sig(!!) Alltså usch blev typ illamående efter det, på grund av tanken på vad det var. Konsistensen var riktigt obehaglig... Men jag testade något nytt i alla fall!
- Badat i lagunen som finns här (det är typ en uppbygd strand som man kan bada vid, jättefint!)
- Träffat en svensk tjej och fikat med henne
- Träffat en annan svensk tjej som heter Jennifer (mittenbilden till höger) och som jag spenderade en heldag med.
Verkligen jättetrevlig tjej, som jag definitivt kommer träffa igen! 
- Varit på museum och sett många av Australiens farliga djur och blandade historiska saker
- Spontant börjat prata med en engelsk tjej (nedre vänstra bilden), vilket ledde till att jag träffade henne och hennes kompis på kvällen och hängde med dem. Vi satte oss bland annat vid en latino-bar och delade på en kanna Sangria. Trevligt!
- Firat Australia day med flagg-tatuering på armen (ej riktig) och sett häftiga fyrverkerier 
- Skypeat med familjen hemma i Sverige (flera gånger)
 
 Typ det är vad jag har gjort den senaste tiden. Jag har verkigen varit helt slut i benen på kvällarna för att jag gått så mycket, men jag har verkligen redan sett mycket av staden. Det känns verkligen bra att jag faktiskt klarar av att vara här själv och får kontakt med olika männsikor, men det jobbiga är att pengarna går nu och jag inte har något jobb att få in pengar ifrån... Det känns lite konstigt att verkligen inte ha planer för dagarna och att bara gå här utan att veta vad som händer härnäst. Jag hoppas hur som helst på att få tag i något jobb snart!
 
Det blev ett väldigt långt inlägg, men det var ju för jag hade så mycket att skriva om från de senaste dagarna.
 
Hoppas att ni har det bra, vi hörs snart igen!
 
//Emilia
 



Kom ihåg mig?