En del av Sverige i Australien

, Kl. 06:02 |
För några veckor sen åkte jag, Jennifer och Cajsa till Ikea i Brisbane (nära där jag bor) för att få lite Sverigekänslor och för att ta del av den lilla bit av Sverige som finns här i Australien. Vi hängde mest vid matavdelningen (någon som är förvånad?) där vi köpte på oss en del godsaker. Till lunch åt vi köttbullar med potatismos, brunsås och lingonsylt och mer svenskt kan det väl inte bli? Med mig hem köpte jag både knäckebröd, choklad och en del lösgodis(!). Alltså svenskt lösgodis måste ju vara det bästa. Lösgodis finns inte alls på samma sätt här, så det är något jag längtat lite extra efter. Mums! Det var lite roligt, för vid hyllorna fanns det till och med beskrivningar på hur man skulle göra om man ville köpa lösgodis (haha). En annan sak som kändes lite lustig, är att alla möbler och saker har samma namn som i Sverige. Det måste vara förvirrande för alla här med namn som bland annat "Kungsholmen", "Söderhamn", "Måla" och "Godmorgon". Jag blev faktiskt lite förvånad när jag insåg det. 

Det är lite roligt att jag befinner mig på andra sidan jorden, men ändå hänger med svenskar och dras till svenska saker som finns här. Fast det kanske inte är så konstigt ändå, för det är klart att jag ibland saknar allt där hemma och att det kan vara lätt att känna sig bekväm med sådant som känns 'hemma'. Jag har faktiskt varit här i snart ett halvår (ETT HALVÅR!). Okej inte riktigt än, men snart har det ändå gått 6 månader sedan jag för första gången satte min fot på australiensisk mark. På ett sätt känns ett halvår inte så länge, men samtidigt är det en väldigt lång tid att tillbringa borta från allt där hemma. Trots lite hemlängtan då och då, så trivs jag ändå här borta i Australien och tänker på hur häftigt det är att jag faktiskt är här. 

Vi hörs snart igen! 

//Emilia




Kom ihåg mig?